Både korps og solist skinte om kapp med den fraværende sola da sommeren offisielt ble spilt inn lørdag 15. juni. Med start kl. 18:00, ble publikum invitert til en aften fylt med groovy storbandjazz, sommerrytmer, og selvfølgelig, klangen av korpsmusikk.
Å konkurrere om publikum en sommerdag, er selvsagt utfordrende. Men de aller fleste stolene var besatt da dirigent Leif Arne Pedersen startet det hele med korps og allsang til Freddy Kristoffersens «Sommer sommer sommer». Dermed var tonen satt for kvelden og publikum klappet begeistret.
Julie Dahle Aagård var invitert med som solist denne sommerkvelden. Med varme og inderlighet som kjennetegn for sitt særegne musikalske uttrykk og stemme som en ekte souldiva, har Julie Dahle Aagård en egen evne til «å ta» rommet bare med sitt blotte nærvær. Hun har lang fartstid i den norske musikkbransjen, med utallige opptredener med mange av landets fremste musikere og orkestre bak seg. Med sin bakgrunn i jazz og kjærlighet for soul, brakte hun en ekstra dimensjon til konserten. Hennes tolkninger av klassikere som “Halleluja, I love her so” og “Summertime” viste hennes allsidighet.
Korpset viste sin allsidighet gjennom et bredt spekter av musikkstykker. Fra Johan Svendsens «Norwegian Carnival» via Quincy Jones «Soul Bossa Nova» til «Flåklypa Medley» (Bent Fabricius Bjerre), arrangert av Lars Erik Gudim. Og Gudim selv flesket til som pianist på Cole Porters «Too darn hot», som Julie sa var sin favorittsang å fremføre.
SJKs tidligere dirigent, Tom Skjellum, har arrangert en rekke av nylig avdøde Lillebjørn Nilsens viser, og korpset fremførte både «Bysommer» og «Se alltid lyst på livet» - som også ble spilt under konserten på Rådhustrappa 17. mai.
Ingen konsert uten solister, og SJK er så heldig å ha mange dyktige sådanne i egne rekker. Flere av stykkene inneholdt solonumre, og kveldens mange solister fikk trampeklapp fra et begeistret publikum. Ikke minst Anne Lund, som spilte kornettsolo på Oscar Borgs «Sommerstemning».
Avslutningsvis sto Flottans Sjömansskolas Marsch på programmet, som kanskje er svenske Sam Rydbergs (1885 – 1956) mest kjente marsj. Han har blitt kalt «Sveriges marschkung» på grunn av det store antallet marsjer han komponerte.
Men publikum ville ha enda mer, og det hele kulminerte med Lillebjørn Nilsens «God natt, Oslo». Med en perfekt balanse mellom Julies vokal og korpset, ble sommeren spilt inn på beste vis. Dette var en kveld som beviste at selv uten sol, kan musikk bringe varme og lys til enhver sammenkomst.
Følg oss på Facebook og våre egne hjemmesider, og ha en riktig god sommer!
4. mai deltar vi igjen på «Sagenevår» dagene som bydelen arrangerer. Denne gangen vil det vi fremfører for det meste bestå av Lillebjørn sine låter.
Til stående applaus takket vi av et hektisk musikkår med nyttårsmatinekonsert på årets siste dag. Nå kan 2024 bare komme!
Høstkonsert er alltid stas. Men når høstkonserten også var første konsert med ny dirigent, første konsert for en del nye musikere i korpset og repertoaret var ambisiøst som fy, var nervene litt ekstra i helspenn.